Een managementprentenboek, een challenge-app en spellen zijn de hulpmiddelen waarmee politiemedewerkers zich bekwamen in gewenste toekomstige vaardigheden. Creatief bedacht. Creativiteit is dan ook een van die Future Skills.

Andere manier van kijken

Binnen de politie zijn drie Future Skills benoemd: omgaan met complexiteit, actief leren, en creativiteit. Voor omgaan met complexiteit ontwikkelden projectleiders Eveline Baar en Elleke van Gelder het boek ‘Hoe Ram zijn antwoord vond. Een orakelboek voor complexe vragen’. Baar: ‘Theoretische managementboeken zijn er al genoeg. In de illustraties in dit managementprentenboek zijn onze inzichten verwerkt, maar de afbeeldingen laten ook ruimte voor iedereen om eigen inzichten op te doen. We kozen een ram als hoofdpersoon, omdat die doorzet tot hij antwoord heeft gevonden. De ram is een doorduwer, zoals politiemensen ook zijn: elk probleem dat zich voordoet, willen we meteen oplossen. Maar dat werkt niet bij de steeds complexere problemen waar we als politie mee te maken hebben. De politie wil alles fiksen, maar we kunnen niet alles fiksen en we kunnen het niet alleen. Dat vraagt om een andere manier van kijken.’

‘In één Ram uitgelezen’

Het boek verscheen half januari in een oplage van 1.500 exemplaren, waarvan 1.000 voor de politie zelf en 500 voor partners van de politie. Het wordt alleen op aanvraag verspreid. Inmiddels zijn er 1.150 exemplaren opgevraagd. Een van de reacties is: ‘Een origineel en creatief boek om op lichtvoetige wijze aan de hand van simpele vragen ingewikkelde materie bespreekbaar te maken. Je krijgt bijna zin in complexiteit!’ En: ‘In één Ram uitgelezen. Doen helpt Denken (en niet alleen andersom).’ Van Gelder: ‘Hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die liever meer praktische adviezen krijgen, zijn de reacties over het algemeen hartverwarmend.’

ToekomstGilde

‘Hoe kunnen we dat wat we bedenken om Future Skills aan te leren, ook direct in praktijk brengen?’, vroegen Baar en Van Gelder zich af. Ze bedachten een ToekomstGilde. ‘In het ToekomstGilde werken we áan en mét de Future Skills’, zegt Van Gelder. ‘Er zijn nu zes deelnemers, die we Gildemeesters noemen. Samen vormen we een lerend gezelschap in de projectperiode. In de sessies waarin de Gildemeesters hun eigen vraagstuk onder de loep nemen, komen ze regelmatig uit hun comfortzone. Dat gebeurt alleen al doordat ze veel langer dan anders met het vraagstuk bezig zijn. Eigenlijk hebben ze vooraf al een oplossing in hun hoofd, maar wij zeggen: Ga je vraagstuk nu eens echt onderzoeken en laat de oplossing los.’ Baar kent die oplosreflex: ‘Bij een actueel probleem is het meteen ‘actie in de taxi’. Nu dagen we ze uit te vertragen, te reflecteren en naar achteren te stappen.’

Met het ToekomstGilde zorgen Baar en Van Gelder ook direct voor borging van het project. ‘We zijn zelf aan het leren en betrekken er anderen bij. De Gildemeesters komen van verschillende politie-eenheden, van de Politieacademie, HRO en het Strategieteam. Doordat zij met hun directe collega’s bespreken wat ze in het gilde doen, verbreden we de kring.’

App Challenge actief leren

Voor de tweede Future Skill, actief leren, werd een app ontwikkeld. Die werd op 8 maart gelanceerd en is inmiddels 200 keer gedownload. ‘Het is een 21-dagen-challenge’, zegt Baar. ‘We wilden iets ontwikkelen waar medewerkers langere tijd mee bezig zijn. Elke dag krijgen ze kleine brokjes informatie. Er zit herhaling in, zodat het kan inzakken in hun systeem en ze daadwerkelijk nieuwe gewoontes aanleren.’ De eerste reacties zijn positief. Zo zegt een medewerker: ‘De app daagt me uit tot een leersprint. Hij bevat korte en aansprekende inhoud, gevolgd door een vraag die uitnodigt tot reflectie. Die suddert dan de rest van de dag in mijn hoofd.’

De app is zo gemaakt dat je niet alle onderdelen achter elkaar kunt doorlopen. ‘Medewerkers zijn benieuwd wat er de volgende dag komt. Ze voelen zich uitgedaagd en dagen elkaar ook uit: ben jij al begonnen? Zo komt er mond-tot-mondreclame omheen. Het is laagdrempelig en kost weinig tijd.’

Gamedesign

Begin juni 2022 komen er vier spellen beschikbaar waarmee medewerkers op creatieve wijze met hun vraagstukken kunnen omgaan. Die komen voort uit wat de Gildemeesters nu aan het ontwikkelen zijn. Baar: ‘Ze werken aan de derde vaardigheid van de Future Skills, creatief denken, en gebruiken creativiteit om hun vraagstukken te onderzoeken. Met hulp van een kunstenaarsduo zetten ze principes van gamedesign in. Een game dat een Gildemeester maakt als aanpak van zijn of haar eigen specifieke vraagstuk, kunnen anderen met een vergelijkbaar probleem daarna ook gebruiken.’ Het is nog in ontwikkeling, ‘maar het wordt mooi!’, zegt Van Gelder.

In juni wordt het project, dat subsidie kreeg van SAOP, afgesloten met een open gildedag in park Sonsbeek in Arnhem.

Zelf aan de slag?

De Challenge Actief leren kun je kosteloos downloaden in de Appstore en Playstore.
Het boek ‘Hoe Ram zijn antwoord vond’ kun je aanvragen.

Meer lezen

Lees het artikel over de eerste ontwikkelingen van het project, juli 2021
Kijk ook op de website van ToekomstGilde