Wist je dat vier werkstudenten per jaar 168 Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC)-zaken kunnen oplossen? De Eenheid Zeeland en West-Brabant gaat dit in de praktijk ondervinden met het project Leren en ontwikkelen in de opsporingspraktijk. Dit project biedt leer- en ontwikkelplekken aan vier werkstudenten. Naast verlichting van de druk op capaciteit zorgt dit project ook voor het binden, enthousiasmeren en ervaring laten opdoen van studenten binnen de politie.
Wist je dat vier werkstudenten per jaar 168 Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC)-zaken kunnen oplossen? De Eenheid Zeeland en West-Brabant gaat dit in de praktijk ondervinden met het project Leren en ontwikkelen in de opsporingspraktijk. Dit project biedt leer- en ontwikkelplekken aan vier werkstudenten. Naast verlichting van de druk op de capaciteit zorgt dit project ook voor het binden, enthousiasmeren en ervaring laten opdoen van studenten binnen de politie.
Het project krijgt vorm door vier werkstudenten met verschillende studieachtergronden klaar te stomen voor werkzaamheden op het gebied van Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC). VVC is bijvoorbeeld vernieling, eenvoudige mishandeling, woninginbraken, beledigingen, openlijke geweldplegingen, verduistering, (winkel)diefstal, vernieling, et cetera. Deze studenten krijgen een leer- en ontwikkelplek midden in de opsporingspraktijk, waar zij meteen gevoel krijgen met de organisatie en een wezenlijke (maatschappelijke) bijdrage leveren aan de operatie binnen de eenheid.
In dit geval gaat het bij de leer- en ontwikkelplek om een daadwerkelijke (bij)baan en dus geen stageplaats. De student is niet gebonden aan eisen van de opleiding en kan hierdoor ingezet worden op werkplekken waar vraag is naar een werkstudent. De basisteams krijgen hierdoor een grotere recherchecapaciteit en er kunnen meer (achterstallige) zaken worden afgewikkeld. SAOP maakt de begeleiding van de werkstudenten en de aanstelling van de werkstudenten financieel mogelijk.
Resultaat
Naast het verlichten van de werkdruk van politiemedewerkers, realiseert dit project ook een andere win-winsituatie. Enerzijds brengen de studenten namelijk kennis en expertise met zich mee vanuit hun opleiding. Dit verrijkt de politiemedewerkers in de Rechercheteams (VVC´s) in de Basisteams. De nieuwe kennis en perspectieven van de studenten zorgen voor inclusie binnen de politie.
Anderzijds krijgen de studenten de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en oriënteren binnen de politie. Zij krijgen de kans om mee te lopen midden in de politieorganisatie, waarbij ze feeling krijgen met de politie als werkgever. Dit zorgt voor duurzame binding en een inkijk op de mogelijkheden binnen de politie. Daardoor bestaat de kans dat de studenten na hun afstuderen een plek binnen de politie ambiëren.