Sinds 2022 staat het project ‘Hartstocht’ in het teken van het versterken van de wendbaarheid en reflectieve kracht van politiemedewerkers. De leergangen Transitiekunde en Transformatiekunde hebben hier de afgelopen twee jaar een solide basis voor gelegd. Deelnemers van deze leerlijnen ontwikkelden extra vaardigheden in het omgaan met complexe veranderingen en leerden reflecteren op hun rol binnen de organisatie. Met behulp van de eerder door SAOP verleende subsidie wordt er nu een derde leerlijn mogelijk gemaakt: Reflexieve Monitoring in de politiepraktijk.
Inzichten in de praktijk toepassen
Uit de eerste twee leerlijnen kwam naar voren dat politiemedewerkers waarde hechten aan een reflectieve leeromgeving waarin ze niet alleen inzichten opdoen, maar deze ook kunnen toepassen in de praktijk. Reflexieve Monitoring speelt in op deze behoefte door deelnemers concrete handvatten te bieden waarmee zij processen, gedragspatronen en rollen binnen hun teams kunnen observeren, evalueren en verbeteren. De focus ligt daarbij op het samen leren en ontwikkelen, waarbij actief aan praktische vraagstukken wordt gewerkt.
Duurzame groei en organisatievernieuwing
Reflexieve Monitoring richt zich zowel op de persoonlijke ontwikkeling van het individu als op het versterken van de politieorganisatie in z’n geheel. Dit draagt bij aan duurzame inzetbaarheid en een organisatie die voorbereid is op toekomstige maatschappelijke uitdagingen.
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project en de resultaten van eerdere leergangen? Bezoek dan de projectpagina.