Wie is de politiemens en hoe blijf je dat in een alsmaar veranderende maatschappij? Het project ‘Hartstocht voor politiemensen’ richt zich op deze kernvraag. Politiemedewerkers krijgen de ruimte om te reflecteren op zowel hun rol als handelen en bouwen daarmee aan een gezamenlijk toekomstbeeld van hun vak. Met dit project kunnen zij actief bijdragen aan een wendbare organisatie die aansluit bij maatschappelijke veranderingen.

Kompas van de Politie van Overmorgen

Het ‘Kompas voor de Politie van Overmorgen’ is onderdeel van de strategische agenda van de politie voor 2021-2025. Het is erop gericht om richting te geven aan de ontwikkeling van de politie van de toekomst.  Hartstocht geeft invulling aan de pijler ‘het creëren van een wendbare organisatie’. De strategie benadrukt het belang van sociaal verbinden en integraal samenwerken in een samenleving die steeds meer van politiemensen vraagt. Politiewerk vereist een balans tussen begrenzen en beschermen, optreden en meebewegen. Politiemensen moeten daarom niet tegenover, maar tussen de mensen staan. Om dit te bereiken is het essentieel dat zij tijd en ruimte krijgen voor reflectie en persoonlijke groei.

Een wendbare, toekomstbestendige politieorganisatie

Om het reflectieve vermogen van politiemensen te versterken, zijn eerder de leergangen Transitiekunde en Transformatiekunde geïntroduceerd. Deze leergangen hebben deelnemers geholpen bij het omgaan met veranderingen en transities binnen hun werk. Hierbij zijn hardnekkige gedragspatronen doorbroken en is de verbinding tussen persoonlijke en professionele waarden versterkt. Eind 2024 heeft SAOP ingestemd met de subsidiëring van een derde leerlijn: ‘Reflexieve Monitoring’. Deze leerlijn bouwt voort op de basis van de eerdere leergangen.

Aanzetten tot actie

Reflexieve monitoring biedt een methodiek waarmee politiemensen gedrag en rollen binnen teams kunnen observeren, evalueren en verbeteren. Dit helpt hen om veranderingen niet alleen te begrijpen, maar ook actief vorm te geven. Deze leerlijn wordt uitgevoerd in een veilige leeromgeving, vaak buiten politielocaties, om een open sfeer te waarborgen. Reflectieve monitoring is een directe respons op de behoefte van de deelnemers van de leergangen Transitiekunde en Transformatiekunde.

Resultaat

De drie leergangen samen leveren een structurele bijdrage aan een wendbare en toekomstbestendige politieorganisatie. Het project resulteert in:

  • Praktische tools en methodieken om politiemensen te helpen in het omgaan met veranderingen in de maatschappij;
  • Een sterker reflectief en lerend vermogen bij medewerkers en teams;
  • Een organisatiecultuur waarin samenwerking en innovatie centraal staan. Verhoogde betrokkenheid en motivatie onder politiemensen, wat bijdraagt aan hun duurzame inzetbaarheid.